استعفا بعد از خستگی از سرکوب نخست‌وزیر ارمنستان رفت

کارن کاراپتیان، نخست‌وزیر اسبق به عنوان جایگزین موقت سرکیسیان، سرپرستی نخست‌وزیری را بر عهده گرفت
روح‌اله نخعی‪-‬ بعد از ۱۱ روز تظاهرات اعتراضی، سرژ سرکیسیان نخست‌وزیر ارمنستان که در همین ماه میلادی بر این کرسی نشسته بود، از سمت خود کناره‌گیری کرد.
به گزارش ایرنا، سرکیسیان در پیامی که دفتر امور رسانه‌ای نخست‌وزیری منتشر کرد خطاب به مردم اعلام کرده است: «برای آخرین بار به عنوان نخست‌وزیر با شما سخن می‌گویم، حق با نیکول پاشینیان (رهبر معترضان) بود و من اشتباه می‌کردم.»
سرکیسیان تصریح کرد: «این وضعیت چندین راه‌حل دارد اما من هیچ راه‌حلی را انتخاب نمی‌کنم بلکه از پست نخست‌وزیری کشورمان کناره‌گیری می‌کنم.»


وی خطاب به معترضان، نیروهای امنیتی و هم‌حزبی‌هایش گفت: «تظاهرات خیابانی در مخالفت با حضور من در این پست شکل گرفت، پس من درخواست شما را اجابت می‌کنم.»
سرکیسیان در پایان برای ارمنستان آرزوی صلح، اتحاد و منطق کرد. نیکول باشینیان، عضو پارلمان ارمنستان که رهبری مخالفان را بر عهده گرفته بود، به همراه دو عضو دیگر پارلمان و دیگر زندانیان سیاسی آزاد شدند.
اقدام سرکسیسیان در موافقت با خواسته‌های معترضین و کناره‌گیری از سمت نخست‌وزیری اقدامی غافلگیرکننده به نظر می‌رسد؛ از این رو که در روزهای گذشته به نظر می‌رسید، سرکیسیان با جدیت قصد مقاومت دارد. بازداشت‌های چندصدنفری و برخورد پلیس با تظاهرات از روزهای ابتدایی در جریان بود اما روز گذشته و در زمان گفت‌وگوی سرکیسیان با باشینیان، عزم نخست‌وزیر برای ماندن جدی‌تر نمایانده شد. سرکیسیان در این گفت‌وگو که با حضور رسانه‌ها انجام شده بود فقط سه‌دقیقه مکالمه با رهبر مخالفان را تحمل کرده بود و با تهدید جلسه را ترک کرده بود. سرکیسیان در این جلسه طرف مقابل را متهم کرد با رای اندکی که دارد، ادعای نادرستی برای نمایندگی مردم دارد و در مقابل نهاد قانونی دولت ایستاده‌است.
نخست‌وزیر جدید و حالا سابق ارمنستان، پیشتر، زمانی که به ریاست‌جمهوری انتخاب شده بود نیز با اعتراضاتی مواجه شد اما با برخورد جدی دولت با معترضان که ۱۰ کشته نیز داشت، اعتراضات سرکوب شد. سرکیسیان در گفت‌وگوی رودررو با باشینیان، با ذکر صریح وقایع سال ۲۰۰۸، معترضان را تهدید کرد که ابایی از تکرار برخوردهای شدید ندارد و نسبت به عواقب ادامه اعتراضات، هشدار داد. باشینیان که اصرارش برای کناره‌گیری نخست‌وزیر باعث ترک جلسه توسط او شد به او گفته بود از مردم فاصله دارد و شرایط واقعی کشور را نمی‌داند. او همچنین گفته بود، اوضاع ارمنستان تغییر کرده و نخست‌وزیر، قدرتی را که تصور می‌کند ندارد و این قدرت به مردم منتقل شده است.
بعد از این جلسه بود که همزمان با بازداشت سرکیسیان، بازداشت‌های گسترده نیز انجام تا به نظر برسد نخست‌وزیر قصد عملی‌کردن تهدیدش را دارد؛ اما همان طور که باشینیان درخواست کرده بود، اعتراضات ادامه پیدا کرد. باشینیان پیشتر گفته بود با بستن خیابان قصد آماده‌کردن فضا برای انقلاب مخملی را دارند. در تظاهرات روز یازدهم که با اعلام آزادی زندانیان و استعفای نخست‌وزیر به جشن و پایکوبی خیابانی تبدیل شد، جمعیتی چندده‌هزارنفری در کشور سه‌میلیونی ارمنستان به خیابان آمدند.
نکته قابل‌توجه تصاویری بود که از پیوستن نیروهای نظامی به جمع معترضان منتشر شد و در میان آن‌ها کشیشی هم دیده می‌شد. قرارگرفتن نظامیان در کنار معترضین، احتمالاً از دلایل تغییر تصمیم نخست‌وزیر بوده‌است.
سرژ سرکیسیان که از حامیان پوتین شناخته می‌شد، پیشتر دو دوره رئیس‌جمهور ارمنستان بود. انتصاب او به نخست‌وزیری همزمان با تغییر قانون و افزایش اختیارات نخست‌وزیر، باعث شد مخالفان او را به قدرت‌طلبی در عین ناکارآمدی و تمایل به اجرای الگوی «پوتین-مدودف» در ارمنستان متهم کنند و با درخواست کناره‌گیری او به خیابان‌ها بیایند.
کارن کاراپتیان، نخست‌وزیر اسبق به عنوان جایگزین موقت سرکیسیان، سرپرستی نخست‌وزیری را
بر عهده گرفت.
سایر اخبار این روزنامه
بررسی اقدام آمریکا در خروج از برجام و واکنش‌های مخالف از تهران تا سایر نقاط جهان استعفا بعد از خستگی از سرکوب نخست‌وزیر ارمنستان رفت دیروز تولد آهنگسازی بود که چند سالی غیبت داشت اما هرگز فراموش نشد میلاد «عندلیبی» در «همدلی» سخنگوی دولت در نشست هفتگی خود با اهالی مطبوعات و رسانه‌ها مطرح کرد: حصر رفع می‌شود «همدلی» رویکرد مردانه در مواجهه با ورزشکاران را بررسی کرد زنان ورزشکار غایبان بزرگ رسانه‌ها «الیور استون» اولین نشست در ایران را با طعنه به اصغر فرهادی برگزار کرد؛ فیلم‌های خسته‌کننده ایرانی، جایزه می‌برند! رئیس ستاد کل نیروهای مسلح: ایران مقابل آمریکا و متحدانش تسلیم نمی‌شود به مناسبت سالروز میلاد قیصر امین پور با اندکی تاخیر دردهای نگفتنی احسان اقبال‌سعید منتظر ادامه ترقه‌بازی در عربستان باشید! گزینه وزارت خارجه احتمالاً بدون رای کمیته روابط خارجی هم در سنا رای خواهد آورد مخالفت کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با پومپئو ظهر دیروز در ستاد ارتش؛ فرمانده کل سپاه با فرمانده کل ارتش دیدار کرد صالح الصماد کشته شد